Acasa > Articole > Campanie > Piloților le-a ajuns cuțitul la os

Piloților le-a ajuns cuțitul la os

Scrisoare deschisă

Doamnelor și domnilor parlamentari, guvernanți, factori de decizie asupra legilor ce influențează viața noastră, a cetățenilor acestei țări,

Categoria noastră profesională, personalul navigant, piloți activi ai companiilor aeriene românești, Tarom și Blue Air, aviatori așa cum suntem numiți mai simplu, aflăm cu stupoare, din presă și nu de la dumneavoastră, în cadrul unor consultări, așa cum ne-am fi așteptat, că doriți să ne luați pensiile de serviciu sau „pensii speciale”, pentru un impact negativ mai mare în rândul populației. Întrucât nu ne-ați oferit ocazia să vă explicăm de ce ni se cuvin, conform legii 223/2007, vă explicăm, în câteva rânduri, în speranța că nu o să luați decizii de tipul „… capra vecinului”, doar pentru a vă câștiga simpatia electorală a unor categorii de oameni dezinformați spunându-le că ajutați bugetul.

Motivele care au stat la baza legilor ce reglementează pensiile noastre de serviciu în acest domeniu încă din 1977 – fiind, de altfel, primii și singurii beneficiari la acea vreme – sunt:

– lucrul într-un mediu care nu susține viața fără mijloace specifice;

– expunerea organismului în mod repetat, aproape zilnic, la condiții nocive cum ar fi: radiațiile cosmice, decompresia repetată și lucrul la presiune scăzută, lipsa umidității din aerul respirat, expunerea ochilor la radiațiile ecranelor de bord… etc.;

– lucrul în condiții meteorologice extreme;

– programul repetat în timpul nopții, al sărbătorilor legale și în weekend;

– lipsa celei de a șaptea zi liberă, indiferent de religie;

– privarea de odihna corespunzătoare cauzată de „jet lag” (parcurgerea mai multor fuse orare);

– timpul redus de odihnă între misiunile de zbor și stabilirea acestuia de către angajator în perioade ale zilei ce nu sunt compatibile cu normalitatea organismului uman și neținându-se cont de specificul fiecărui individ;

– disponibilitatea rapidă pentru serviciu în timpul prezenței la domiciliu;

– testări medicale riguroase fără de care nu se permite accesul în acest domeniu.

De asemenea, înainte de a vă exprima votul, ar fi bine să luați în considerare că speranța de viață a aviatorilor este foarte redusă din cauza bolilor profesionale apărute în urma supunerii organismului la stres psihic și fizic. Așadar, impactul asupra bugetului a plății unor pensii pentru aproximativ 1100 de oameni care nu au ocazia să încaseze prea mulți ani aceste venituri este nesemnificativ.

Ar fi bine să cunoașteți și partea mai puțin plăcută, cum ar fi că partea cea mai mare din pensie se duce pe tratamente medicale necesare după o viață de zbor, deoarece sistemul medical la care am contribuit consistent în anii de muncă, fără să apelăm la el deoarece sănătatea este o precondiție a meseriei noastre, este incapabil acum să ne trateze gratuit. Sau faptul că atunci când suntem în misiune de zbor nu avem cum să comunicăm cu familiile noastre, nici măcar nu putem afla de copiii noștri dacă au un necaz și ajutorul nostru le-ar fi necesar.

Dacă sunteți într-adevăr îngrijorați de bugetul țării, aflați că o mare parte dintre colegii noștri români au fost nevoiți să plece, ca și alte categorii de profesioniști (ex. medicii), la companii din străinătate ce îi plătesc corect. Aceste companii operează cu succes având baze pe teritoriul României externalizând profiturile încasate de la cetățenii țării, în timp ce companiile românești nu găsesc să angajeze piloți profesioniști. Cei care am decis să rămânem acasă am facut-o și pentru predictibilitatea unui viitor ce includea pensiile de serviciu. Oare își va mai dori cineva să zboare pentru o companie românească atunci când i se va lua dreptul la această pensie? „Desigur, se vor găsi” veți spune, neștiind însă procesul lung, anevoios și costisitor care stă la baza pregătirii piloților. Nimeni nu și-ar încredința viața în mâinile unui om slab pregătit.

Propunerea de desființare a pensiilor de serviciu ale aviatorilor pierde din vedere motivele pentru care există, cele care au stat la baza adoptării legii cu mare majoritate de către Parlamentul României. Iar acum, în lupta politică, se încearcă folosirea aviatorilor, evitând o analiză reală și găsirea de soluții care să asigure încrederea în stabilitatea legislației din România, în respectarea constituțională a dreptului legal câștigat.

Vă rugăm să luați în calcul consecințele abrogării legii 223/2007 asupra aviației din România, iar atunci când treceți pe Bulevardul „Aviatorilor” sau plecați în vacanță cu avioanele pilotate de noi, să vă amintiți că ați luat o decizie corectă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.