Ieri am vorbit despre întrebările la care ai nevoie de răspunsuri şi despre motivele pentru care alegi să foloseşti calculatorul şi telefonul pentru a afla cum poţi să obţii un credit de la BCR; ce valoare ar putea să aibă, în cît timp trebuie să-l returnezi şi cu ce dobîndă. Astăzi, Sentinţa vă informează ce se întîmplă dacă foloseşti calculatorul ca mijloc de informare “în relaţia” cu BCR şi cum încalcă banca Legea 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
Prima încercare, primele probleme
Mai întîi încerci varianta simplă şi cauţi, pe www.bcr.ro, simulatorul de credite. Te astepti, la fel ca la multe alte bănci, să găseşti butonul care îţi cere să introduci valoarea creditului şi el iţi spune care este rata lunară. Astfel ştii dacă îţi permiţi sau nu să “aprofundezi”. Dar e o iluzie. Atari facilităţi îţi oferă băncile “mici”, nu ditamai BCR-ul. Aici lucrurile funcţioneză după sistemul următor:
NU găseşti un simulator de credite, dar în stînga paginii ai un link spre “credite on-line”. Dacă dai click, începe “distracţia”.
Se deschide un
Formular de preluare cereri de credite
cu următorul conţinut
“Solicit prin prezenta ca datele mele sa fie transmise la unitatea BCR aleasa in vederea analizei cererii de credit.
Inteleg si sunt de acord ca in conformitate cu legea, Banca este abilitata sa efectueze orice verificari, sa solicite si sa obtina orice informatii despre subsemnatul, de la orice autoritate competenta, registru public, arhiva, baza de date electronica sau organism abilitat detinator de astfel de informatii. Toate costurile aferente consultarii acestor baze de date, precum si orice speze, comisioane si taxe aferente, inclusiv taxele postale sunt si raman in sarcina subsemnatului, banca avand mandat de debitare automata a oricarui cont al subsemnatului. (N.a. – şi tu ai vrut doar să afli ce sumă ai putea să împrumuţi!)
Confirm faptul ca toate informatiile din aceasta cerere sunt adevarate si complete si, in conformitate cu prevederile Legii 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date – Banca Comerciala Romana SA – inregistrata in Registrul de evidenta a prelucrarilor de date cu caracter personal sub numarul 3776 si nr. 3772, declar ca sunt de acord sa prelucrati aceste date direct sau prin intermediul tertilor contractanti a datelor personale in vederea analizei cererii de credit, a derularii oricaror raporturi juridice existente intre banca si subsemnatul.
Declar ca mi s-au adus la cunostinta prevederile Legii 677/2001 privind drepturile de interventie si opozitie.
Sunt de acord cu folosirea datelor mele personale pentru a primi informatii despre produse si activitati ale bancii si ale partenerilor sai.
De asemenea, imputernicesc banca sa furnizeze aceste informatii autoritatilor abilitate de lege, la cererea acestora, in conditiile legii.
Mentiuni:
Solicitantii de credite trebuie sa aiba varsta minima de 18 ani.
Sunteti de acord cu conditiile?”.
Dacă nu bifezi căsuţa, se generează alt răspuns automat:
“Este necesara acceptarea conditiilor pentru a putea continua”:
Prin urmare, deşi voiai să ştii doar ce sumă de bani ai putea să împrumuţi, accesul la informaţie îţi este INTERZIS. Pentru că nu ţi-ai dat datele personale.
Legea 677 călcată în picioare
Revenind la conţinutul formularului de mai sus, chiar şi o privire fugară te ajută să constaţi existenţa de anomalii.
1. “Declar ca mi s-au adus la cunostinta prevederile Legii 677/2001 privind drepturile de interventie si opozitie”.
Aloooooo, domnii de la BCR! Unde în conţinutul acestui formular sînt prezentate dispoziţiile acestei legi? Dar, nu-i aşa, dacă omul nu zice ca voi, nici o şansă să treacă la pasul următor?!
2. “Sunt de acord cu folosirea datelor mele personale pentru a primi informatii despre produse si activitati ale bancii si ale partenerilor sai”.
Din nou, BCR îţi forţează mina. Nu numai că te obligă să accepţi tot felul de informaţii care ar putea să nu te interesze, dar îşi rezervă dreptul de a da datele tale personale şi partenerilor săi. Fără ca la momentul cînd va face aceasta să te anunţe în prealabil şi să-ţi ceară acordul, cum prevede art. 12, alineatele 1 – 4 din Legea 677/2001:
“CAPITOLUL IV
Drepturile persoanei vizate in contextul prelucrarii datelor cu caracter personal
Informarea persoanei vizate
Art. 12.
(1) In cazul in care datele cu caracter personal sunt obtinute direct de la persoana vizata, operatorul este obligat sa furnizeze persoanei vizate cel putin urmatoarele informatii, cu exceptia cazului in care aceasta persoana poseda deja informatiile respective:
a) identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este cazul;
b) scopul in care se face prelucrarea datelor;
c) informatii suplimentare, precum: destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor; daca furnizarea tuturor datelor cerute este obligatorie si consecintele refuzului de a le furniza; existenta drepturilor prevazute de prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de acces, de interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in care pot fi exercitate;
d) orice alte informatii a caror furnizare este impusa prin dispozitie a autoritatii de supraveghere, tinand seama de specificul prelucrarii.
(2) In cazul in care datele nu sunt obtinute direct de la persoana vizata, operatorul este obligat ca, in momentul colectarii datelor sau, daca se intentioneaza dezvaluirea acestora catre terti, cel mai tarziu pana in momentul primei dezvaluiri, sa furnizeze persoanei vizate cel putin urmatoarele informatii, cu exceptia cazului in care persoana vizata poseda deja informatiile respective:
a) identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este cazul;
b) scopul in care se face prelucrarea datelor;
c) informatii suplimentare, precum: categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor, existenta drepturilor prevazute de prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de acces, de interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in care pot fi exercitate;
d) orice alte informatii a caror furnizare este impusa prin dispozitie a autoritatii de supraveghere, tinand seama de specificul prelucrarii.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica atunci cand prelucrarea datelor se efectueaza exclusiv in scopuri jurnalistice, literare sau artistice, daca aplicarea acestora ar da indicii asupra surselor de informare.
(4) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul in care prelucrarea datelor se face in scopuri statistice, de cercetare istorica sau stiintifica, ori in orice alte situatii in care furnizarea unor asemenea informatii se dovedeste imposibila sau ar implica un efort disproportionat fata de interesul legitim care ar putea fi lezat, precum si in situatiile in care inregistrarea sau dezvaluirea datelor este expres prevazuta de lege”.
Pentru a citi legea integral puteţi accesa http://legislatie.resurse-pentru-democratie.org/677_2001.php
Mai sînt şi alte încălcări ale legii? Mai sînt. Mai sînt şi alte dificultăţi în încercarea de a deveni client? Ohooo! Prin urmare, “odiseea BCR” continuă.
Deocamdată, Sentinţa vă mai dă un “bonus”. Ca să ştiţi cum trebuie să vă purtaţi cu unii dintre salariaţii BCR.
COMUNICAT Direcţia Naţională Anticorupţie din 20 noiembrie 2009
În completare la comunicatul nr. 245/VIII/3 din 9 octombrie 2009 (afişat pe site-ul www.pna.ro) referitoare la infracţiunile reţinute în sarcina inculpatelor Szirka Daniela Mihaela, Stanciu Viorica şi Mare Elena, fost angajate ale Agenţiei Curtici a B.C.R. – Sucursala Arad, Biroul de Informare şi Relaţii Publice este abilitat să comunice următoarele:
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Timişoara efectuează cercetări penale faţă de inculpatul GHELBEAZĂ IONUŢ MARIUS în sarcina căruia s-au reţinut infracţiunile de asociere pentru săvârşirea de infracţiuni şi complicitate la înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave, în formă continuată.
Din Ordonanţa de punere în mişcare a acţiunii penale întocmită de procurori a rezultat următoarea stare de fapt:
În perioada anilor 2008 – 2009, inculpatele Szirka Daniela Mihaela, Stanciu Viorica şi Mare Elena, în calitate de director, respectiv consilieri de credit retail la Agenţia Curtici a B.C.R. – Sucursala Arad, au aprobat acordarea de credite bancare unui număr de aproximativ 200 de persoane, cu încălcarea normelor interne ale băncii, a responsabilităţilor şi a limitelor de autoritate stabilite prin fişa postului, prejudiciul fiind de peste 2,6 milioane de euro.
Beneficiarii creditelor au folosit în acest scop adeverinţe de salariu şi contracte de muncă false, din care rezulta că erau angajaţi ai mai multor societăţi comerciale. Banii obţinuţi din creditele astfel acordate au fost remişi inculpaţilor Nicola Daniel, Brandais Flaviu, Aivănesei Dumitru Viorel şi Jurcă Florin Alin, administratori ai mai multor firme din judeţul Arad, aceştia fiind şi cei care au întocmit documentele false.
Beneficiarii creditelor au primit în schimb sume de bani cuprinse între 300 şi 1.500 euro.
În acest context, inculpatul Ghelbează Ionuţ Marius, împreună cu fratele său, Ghelbează Liviu Daniel şi cu alte peroane se deplasau în diferite localităţi unde identificau persoane dispuse a solicita credite. În baza unor documente false, angajaţi ai B.C.R. – Agenţia Curtici aprobau cererile de credit.
Banii astfel obţinuţi erau predaţi lui Ghelbează Ionuţ Marius, iar ulterior acesta îi remitea lui Nicola Daniel sau lui Jurcă Florin Alin, care îl „recompensau” de fiecare dată cu suma de aproximativ 1.500 euro.
Inculpatului i s-au adus la cunoştinţă acuzaţiile în conformitate cu prevederile art. 6 alin. 3 Cod de procedură penală. La data de 19 noiembrie 2009, procurorii anticorupţie au dispus reţinerea acestuia pe o perioadă de 24 de ore iar la data de 20 noiembrie 2009, Tribunalul Timiş a dispus arestarea preventivă a inculpatului pe o perioadă de 29 de zile.
Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală necesară în vederea propunerii unor măsuri preventive, activitate care nu poate, în nicio situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.
BIROUL DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE