Agenţia Naţională de Integritate a constatat existenţa conflictului de interese de natură administrativă şi penală în cazul lui GHIŢĂ-EFTEMIE STELIAN, fost Deputat în Parlamentul României în mandatul 2008 – 2012.
Starea de conflict de interese a intervenit ca urmare a încheierii de către acesta a unui contract civil prin care s-a realizat un folos material pentru Buruiană Mihai-Daniel, afin de gradul I cu acesta, astfel:
1) GHIŢĂ-EFTEMIE STELIAN a încălcat regimul juridic privind conflictul de interese în materie administrativă, întrucât acesta a încheiat un contract civil prin care Buruiană Mihai-Daniel, afin de gradul I cu acesta, a fost angajat în cadrul Biroului parlamentar al Circumscripţiei electorale nr. 29. Astfel, GHIŢĂ-EFTEMIE STELIAN nu a respectat dispoziţiile art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit cărora „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”.
2) De asemenea, au rezultat indicii privind posibila încălcare a dispoziţiilor art. 2531 din Codul Penal al României, ca urmare a încheierii contractului civil, prin care Buruiană Mihai-Daniel, afin de gradul I cu GHIŢĂ-EFTEMIE STELIAN, a fost angajat în cadrul Biroului parlamentar al Circumscripţiei electorale nr. 29, contract în urma căruia Buruiană Mihai-Daniel a obţinut venituri de natură salarială, în sumă de 55.526 Lei.
Astfel, Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău în vederea verificării indiciilor privind săvârşirea infracţiunii de conflict de interese, prevăzută de art. 2531 din Codul Penal al României, potrivit căruia „Fapta funcţionarului public care, în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, îndeplineşte un act ori participă la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, soţul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv, sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de servicii sau foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea dreptului de a ocupa o funcţie publică pe durată maximă”.
GHIŢĂ-EFTEMIE STELIAN a fost informat despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. GHIŢĂ-EFTEMIE STELIAN a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese […] constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective […]”.
„Persoana […] faţă de care s-a constatat existenţa conflictului de interese […] este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalităţii, confidenţialităţii, imparţialităţii, independenţei operaţionale, celerităţii, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.