Astăzi sindicaliștii de la Metrou au fost în grevă de avertisment pentru două ore, principala lor revendicare fiind majorarea salariilor cu 42%. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a calificat protestul drept „o încercare de șantaj” și a afirmat că dacă sindicaliștii ar avea cîștig de cauză, prețul unei călătorii cu metroul ar ajunge la 4 lei, față de 2,5 lei în prezent.

Nemulțumiți, sindicaliștii amenință că vor intra în grevă generală și susțin că ministrul Șova a reținut doar ce i-a convenit din revendicările lor. Pentru a-și face mai bine cunosct punctul de vedere, ei au dat un comunicat de presă, care poate fi citit mai jos.

„Declaraţiile ministrului Lucian Şova i-au incitat pe sindicaliştii de la Metrou. Astfel, luni, 19 nov. e posibil să avem grevă generală cu întreruperea circulaţiei până la ora 16,00.

Eram gata să renunţăm la grevă, dar în urma declaraţiilor ministrului transporturilor Lucian Şova, care a incitat angajaţii, greva generală anunţată pentru luni, 19 noiembrie 2018, nu mai poate fi  evitată. Din toată lista de  revendicări ale sindicaliştilor, acest  ministru a ales una singură – creşterea salarială, ignorând pe toate celelalte care se referă la lipsa de fonduri pentru piese de schimb şi mentenanţă, la lipsa forţei de muncă, la prostul management al Metrorex, care au transformat metroul în cel mai nesigur mijloc de transport, a declarat Ion Cornel Rădoi preşedinte al USLMetrou şi al ATU- România, după încheierea grevei de  avertisment de două ore ce a avut loc în această dimineaţă.

Criza de la Metrou a apărut odată cu numirea în fruntea Metrorex si a Ministerului Transporturilor a unor indivizi selectaţi de PSD pe criterii politice şi nu profesionale. ,,Dacă până acum şase luni am avut director general la Metrou un  şef de cantină azi avem un cetăţean venit din multinaţionale care habar nu are de activitatea din metrou. Incompetenţa acestor oameni a adus metroul în starea de nesiguranţă a circulaţiei cu care ne confruntăm azi. Avem o mare lipsă de forţă de muncă calificată iar lipsa banilor  alocaţi investiţiilor a condus la neefectuarea reparaţiilor capitale şi la neachiziţionarea materialelor necesare pentru mentenanţă”, a afirmat Ion Cornel Rădoi, preşedintele USLM şi al ATU-România

Angajaţii din metrou, membri ai USLMetrou au organizat numeroase acţiuni de protest prin care  au atras atenţia asupra acestor deficienţe, dar au bătut la porţi închise. Aşa se face că în ultimele săptămânii, la Metrou au avut loc  accidente deosebit de grave care au pus în pericol viaţa celor peste 700 000 de cetăţeni care circulă zilnic cu metroul.

,,Accidentele au avut loc la ore  de vârf când aglomeraţia este foarte mare. Unul a avut loc în Staţia Pipera când s-a rupt o piesă principală din angrenajul vagonului de metrou. Salvarea a fost că trenul s-a apropiat de staţie şi a încetinit viteza şi s-a constatat defecţiunea. Dacă se întâmpla în plină viteză în tunel nici nu vreau să-mi imaginez ce se întâmpla când cu cei pete 2000 de pasageri care se aflau în vagon dacă acesta  se izbea de pereţii tunelului. Un alt incident deosebit de grav s-a petrecut, zilele trecute, în Staţia Brâncoveanu când un macaz şi-a pierdut controlul. Pentru a evita o nenorocire un angajat a schimbat cu  mâna acel macaz. El nu avea calificarea necesară dar, la metrou sunt oamenii bine pregătiţi  care pot intervenii în orice situaţie. Aceste sunt doar două exemple care se întâmplă din lipsa de personal cât şi a banilor pentru mentenanţă”

a subliniat Ion Cornel Rădoi.

Ion Cornel Rădoi susţine că, azi la metrou trebuie angajate  minim 700 de persoane  calificate.  Administraţia a încheiat un Memorandum prin care se obliga să angajeze, până acum, 524 de persoane.  Cifra a rămas pe hârtie. Sindicaliştii au depus plângeri la toate instituţiile statului de la Guvern, Preşedinţie, Parlament, Partidele de guvernământ până la SRI, deoarece   80% din capacitatea metroului este de securitate naţională. Nu au primit niciun răspuns.

Acesta este  alt motiv  pentru care angajaţii de la metrou au declanşat în această dimineaţă greva de avertisment între orele 4,00- 6,00.

O altă cauză este negocierea contractului colectiv de muncă, expirat în data  27 octombrie a.c. La negocieri, sindicaliştii au cerut o creştere salarială de 42 %. Salariu minim este de 3100 de lei.

,,Am pornit de la acest procent făcând comparaţie cu lucrătorii din alte ţări membre UE. Dacă în România salariu pe oră al angajaţilor de la metrou este de 2,46 Euro pe oră, la Bruxelles este de 15,50 Euro pe oră. Dar condiţiile noastre de muncă sunt mult mai proaste, nocsele din subteran au dus, în ultimii patru ani, la decesul a 146 de angajaţi”.

Responsabili de soarta celor peste 4500 de angajaţi, câţi au mai rămas, azi, la metrou, din peste 6000 cât numărau  în anul 2003, liderii sindicalii au cerut membrilor Consiliului de Administraţie  să nu aprobe vânzarea Metroului la bucată, acesta fiind primul pas spre distrugerea metrului bucureştean, unitate de siguranţă  naţională, de a cărei utilitate se pare că actualii guvernanţii au uitat sau poate în ignoranţa lor, împreună cu ministrul transporturilor Lucian  Şova nici nu ştiau. Pentru ei metroul fiind doar o vacă de muls.

,,Asfel,  Consiliul de Administraţie a aprobat, la cererea directorului general Şodolescu, un împrumut de 110 milioane euro  de la CEC Bank făcut de Societatea Metrorex, pe o perioadă de 10 ani în vederea acoperirii obligaţiilor de plată instituite de  instanţele judecătoreşti în sarcina Metrorex prin sentinţe definitive către ASTALDI S.p.A-Fcc Construction S.A, Delta A.C.M.93 S.R.L şi AB Construct SRL, constructorii tronsonului de metrou din Drumul Taberei. Banii sunt garanţați în  proporţie de 60 la sută de Eximbank şi 40 la sută sunt garantaţii de Metrorex cu patru garnituri de metrou din cele mai performante pe care le are azi. Sindicaliştii cer ca aceşti bani să fie plătiţi de  cei vinovaţi de proastă gestionare a activităţii Metrorex şi Ministerului Transportului, de cei vinovaţi că au adus  pe aceste posturi de conducere incompetenţi, oameni fără pregătirea profesională necesară şi care  îndeplineau un sigur criteriu, apartenenţa politică slugarnică”.

 Pentru a-şi deservi clientela politică, Directorul general al Metrorex a modificat organigrama societăţii  mărind numărul de Direcţii  cu încă două.  Angajaţii sindicalişti susţin că, prin redistribuirea personalului pe funcţii cresc cheltuielile financiare cu salariile.

,,Pe ei nu-i interesează că, noi lucrăm  ilegal la Metrou, că nu avem oamenii instruiţi pentru a face intervenţii, că riscul de accidente este zilnic. Si noi şi călătorii ne punem viaţa în pericol, asta nu  e pe agenda lor, pe ei îi interesează că am cerut o creştere salarială, la negocierea noului contract colectiv de muncă fiindcă asta dă bine în ochii opiniei publice”, 

a mai afirmat Ion Cornel Rădoi.

Comisia de negociere ajunsese la o înţelegere cu administraţia  şi urma  semnarea Contractului Colectiv de Muncă şi anularea grevei generale, numai că intervenţia mincinoasă a ministrului Lucian Şova  i-a  incitat pe angajaţi şi au decis declanşarea grevei generale la metrou cu întreruperea totală a activităţii pe tronsonul orar  4-16, începând cu luni 19 noiembrie/2018.  Sindicaliştii rămân deschişi dialogului pentru a preîntâmpina această grevă”.

 

 

Biroul de presă al USLM

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.