Acasa > Articole > Politic > Modificarea legislaţiei electorale de către Guvernul României – nelegală şi neconstituţională

Modificarea legislaţiei electorale de către Guvernul României – nelegală şi neconstituţională

Cu patru luni înainte de alegerile locale, Guvernul României intenţionează să încalce toate recomandările organismelor europene în materie electorală şi toate deciziile Curţii Constituţionale numai pentru ca preşedinţii consiliilor judeţene să nu fie aleşi uninominal.

Intenţia Guvernului României de a adopta o Ordonanţă de Guvern pe acest subiect este abuzivă şi urmăreşte doar un interes politic de grup, efectul scontat fiind acela de manipulare a electoratului în favoarea PNL, partid aflat la putere!

Atragem atenţia, într-un mod extrem de serios, că modificarea legislaţiei electorale în luna februarie 2020 este profund inoportună, nelegală şi neconstituţională.

Din punct de vedere al oportunităţii, arătăm că autoritatea dată de votul direct, uninominal, majoritar este greu de manipulat, situaţie care, în mod surprinzător, dar real, deranjează.

În propunerea de ordonanţă de guvern formulată de Guvernul Orban, se desconsideră dreptul alegătorilor de a vota în mod direct preşedintele consiliului judeţean, adică li se refuză cetăţenilor dreptul de a decide, direct, cine va gestiona administraţia publică judeţeană.

Preşedintele de consiliu judeţean trebuie să fie un pol de stabilitate atât pentru administraţiile locale cât şi pentru funcţionarii publici, ori în lipsa stabilităţii garantate prin vot universal şi direct, autoritatea se diminuează nemaifiind posibilă nici programarea unei strategii de dezvoltare a unităţii administrativ teritoriale pe termen mediu şi lung.

În contextul modificărilor legislative, posibilitatea schimbării oricând a preşedintelui consiliului judeţean va face ca strategiile implementate de conducătorul administraţiei judeţene să fie lipsite de substanţă şi susţinere.

Din punct de vedere politic abordarea actuală este complet nedemocratică şi deschide drumul unui val imens de corupţie asupra modului în care va fi ales preşedintele de Consiliu Judeţean.

Preşedintele ales de consilieri va fi rezultatul unor tranzacţii de tip mafiot care pot implica sume de bani sau susţinerea unor interese financiare care vor fi date în scopul atragerii consilierilor pentru crearea unei majorităţi capabile să-l aleagă pe preşedintele consiliului judeţean.

De asemenea, conducerea naţională a partidelor va avea deschisă calea pentru schimbarea unui preşedinte de consiliu judeţean devenit indezirabil, chiar şi la 3 luni
putând impune alegerea unui alt preşedinte care să răspundă prioritar intereselor sau comenzilor politice şi nu interesului public!

Ori, în urma votului uninominal, direct, preşedintele consiliului judeţean poate fi eliberat din funcţie doar prin mecanisme democratice, doar de cei care l-au ales, prin referendum!

Alegerea preşedintelui Consiliului Judeţean prin vot uninominal la scrutinele din 2008 şi 2012 a sporit în mod considerabil legitimitatea acestei funcţii de demnitate publică, având girul colectivităţii pe care o reprezintă, creându-se astfel o relaţie directă cu cetăţenii, diminuând, totodată, riscurile de revocare intempestivă şi arbitrară.

Toate aceste argumente au fost susţinute de preşedinţii consiliilor judeţene din România, indiferent de apartenenţa politică, atunci când Guvernul României a adus în dezbatere reintroducerea alegerii preşedinţilor de consilii judeţene prin votul uninominal.

Din punct de vedere al legalităţii, atragem atenţia, într-un mod extrem de serios, că demersul politic anunţat de Guvernul României încalcă flagrant prevederile legale în vigoare, în special Constituţia României!

Pentru cei care nu ştiu, art. 1 din Constituţia României prevede că un act normativ nu poate fi adoptat fără o fundamentare temeinică iar art. 147 din legea fundamentală arată că puterea de lucru judecat care însoţeşte actele jurisdicţionale, deci şi deciziile Curţii Constituţionale (atât dispozitivul cât şi considerentele), sunt lege pentru Parlament, Guvern, instituţii şi autorităţi publice.

Aşadar, reprezentanţii actualului Guvern nu pot invoca necunoaşterea legii la adoptarea unei eventuale ordonanţe de urgenţă prin care să modifice sistemul electoral la alegerile locale de peste 4 luni.

Pe de altă parte Curtea Constituţională a României s-a pronunţat şi a decis că alegerea preşedinţilor de Consilii Judeţene prin vot direct şi uninominal este constituţională şi mai mult decât atât, întăreşte şi susţine dispoziţiile Constituţiei României privitoare la autonomia locală, în sensul că alegerea prin vot uninominal a preşedintelui consiliului judeţean ar fi rezultatul unui vot popular şi nu al unor tranzacţii politice ale competitorilor electorali. (vezi Decizia nr. 305/2008 a Curţii Constituţionale).

În acelaşi timp, prin Decizia nr. 682/2012, Curtea Constituţională a decis că modificarea sistemului electoral cu mai puţin de 6 luni înainte de scrutin este neconstituţională, Curtea analizând inclusiv consecinţele unei asemenea modificări care poate reprezenta restrângerea dreptului de vot. În acest sens, invităm iniţiatorii modificării legislative propuse să lectureze şi Decizia nr. 51/2012 şi Decizia nr. 146/2019 ale Curţii Constituţionale.

Nu în ultimă instanţă, trebuie menţionat că Adunarea parlamentară a Consiliului Europei a adoptat Codul bunelor practici în materie electorală; Linii directoare şi raport explicativ realizat de Comisia de la Veneţia (Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept), document în care s-au statuat (în extras) următoarele:

„64. Necesitatea de a garanta stabilitatea nu priveşte, în practică, atât principiile fundamentale a căror contestare formală este greu de imaginat, cât cea a unor reguli mai precise ale dreptului electoral, în special a celor care reglementează sistemul electoral propriu-zis (). De aceea, trebuie evitate nu numai manipulările în favoarea partidului la putere, ci chiar tentativele de manipulare.

65. Ceea ce trebuie evitat, este nu atât modificarea sistemelor de scrutin – ele pot fi întotdeauna îmbunătăţite – ci modificarea lor frecventă sau cu mai puţin timp (mai puţin de un an) înainte de alegeri. Chiar în absenţa unei intenţii de manipulare, modificările vor fi dictate de interesele iminente ale partidului politic.

66. Una din modalităţile de evitare a manipulărilor ar fi definite în Constituţie sau într-un text superior legii ordinare. () O altă soluţie, mai flexibilă, ar fi de a stipula în Constituţie ca, în cazul amendării legii electorale, vechiul sistem va rămâne aplicabil pe timpul viitoarelor alegeri – cel puţin dacă acestea au loc în anul următor – şi că sistemul nou se va aplica începând cu scrutinele ulterioare.”

Aceste prevederi legale nu sunt străine Guvernului României sau premierului Ludovic Orban care, în 2019 îl chema în Parlamentul României pe primul-ministru de la acea dată pentru a da explicaţii cu privire la respectarea recomandărilor făcute de Comisia de la Veneţia.

Dar dubla măsură pare să fie politica primului-ministru care, atunci când vorbeşte despre alegerea primarilor în două tururi de scrutin susţine că acest lucru ar permite o legitimitate mai mare pentru cei care susţin destinele comunităţilor locale. E o chestiune care întăreşte democraţia.

Iată cum democraţia este întărită prin alegerea primarilor în două tururi, însă acest lucru nu mai reprezintă un argument pentru Orban atunci când se discută despre alegerea uninominală a preşedinţilor de consilii judeţene.

Un alt argument în favoarea alegerii uninominale este faptul că atributul de reprezentare al preşedintelui consiliului judeţean şi al primarului trebuie să fie legitimat pe acelaşi principiu al votului direct, cu atât mai mult cu cât atribuţiile executive sunt similare.

Încălcarea tuturor recomandărilor organismelor europene în materie electorală şi a Deciziilor Curţii Constituţionale pentru ca preşedinţii consiliilor judeţene să nu fie aleşi uninominal este o decizie abuzivă care urmăreşte un interes politic de grup şi, în acelaşi timp, are ca efect manipularea electoratului în favoarea PNL, partid aflat la putere!

Atragem atenţia, într-un mod extrem de serios, că modificarea legislaţiei electorale în luna februarie 2020, este profund nelegală şi neconstituţională şi are ca scop vicierea, în mod profund, a alegerii preşedinţilor de consilii judeţene.

Pe această cale solicităm ferm Guvernului României că, pentru consolidarea democraţiei în România, nu a unui grup politic aflat la putere, să nu adopte ordonanţa de urgenţă prin care preşedinţii de consilii judeţene sunt aleşi din rândul consilierilor judeţeni şi nu direct!

Biroul de Presă al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.