Acasa > Unde-i lege... > Noi documente de identitate pentru români, noi cheltuieli inutile

Noi documente de identitate pentru români, noi cheltuieli inutile

Un comunicat trimis ieri de MAI informează că, de anul viitor, România „este obligată” să emită documente de identitate electronice. Pentru că singurul lucru cert este că asta înseamnă noi cheltuieli și timp pierdut pentru oameni, mai ales că la finalul comunicatului se precizează că nu-i musai să îți faci un astfel de document, „Sentința” a trimis deja cîteva întrebări pe această temă.

Mai jos puteți să citiți atît comunicatul MAI, cît și întrebările adresate. Dacă mai aveți și alte întrebări, la puteți pune aici, iar noi le vom trimite către minister.

COMUNICAT DE PRESĂ

Nr. 10 din 14 ianuarie 2020

Alinierea actelor de identitate românești la standardele stabilite la nivelul Uniunii Europene

În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice un proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români.

Prin proiect se creează cadrul legal național pentru asigurarea aplicării directe a Regulamentului (UE) 2019/1157, astfel ca actele de identitate românești să respecte standardele stabilite la nivelul UE, în principal cele care privesc elementele de securitate.

Pentru a asigura cetățenilor români exercitarea dreptului la liberă circulație pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, în condiții similare celorlalți cetățeni UE, România este obligată să emită acte electronice de identitate, începând din luna august a anului viitor (2021).

Noile acte de identitate vin cu garanții suplimentare de securitate și întăresc încrederea instituțiilor publice și a mediului privat că persoana care prezintă documentul este în fapt titularul acestuia. Astfel, se aduc îmbunătățiri majore actualului act de identitate (care a fost pus în circulație în anul 1997), prin utilizarea unor tehnologii de fabricație avansate, a unor elemente grafice de securitate, a unor inserturi de materiale de securitate şi, nu în ultimul rând, prin protecția IT oferită de mediile de stocare electronice.

Prin intermediul noului act de identitate, cetățenii români vor putea, indiferent de locul unde se află (în România sau în afara teritoriului național), să interacționeze online cu autoritățile administrației publice și să solicite prestarea de servicii publice. Întrucât, identitatea se certifică prin mecanisme similare semnăturii electronice, prezența fizică a cetățeanului, la ghișeu, nu va mai fi necesară, acesta putând accesa de la distanță servicii, precum: înmatricularea unui autovehicul, obținerea unui certificat de cazier judiciar, a unor avize, autorizații sau a altor documente de la autoritățile publice, depunerea unor declarații personale prevăzute de lege ș.a.

Noul act electronic de identitate va putea fi folosit pentru autentificarea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate și, în aceste condiții, va asigura „funcționalitatea de card de sănătate”.

Actul electronic de identitate se va elibera obligatoriu pentru persoane cu vârsta de 12 ani și, opțional, sub această vârstă, la solicitarea părinților sau a reprezentanților legali.

Tot ca element de noutate, se creează posibilitatea cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate de a obține un act electronic de identitate, fără a mai fi necesară stabilirea domiciliului în România.

Nu în ultimul rând, pentru cei care nu doresc, din orice motiv, o carte electronică de identitate, va exista opțiunea de a solicita eliberarea unei cărți de identitate simple; aceasta nu va conține elemente sau date electronice, dar va prezenta un grad ridicat de securitate.

Producerea noilor acte de identitate se va realiza, centralizat, de către Compania Națională „Imprimeria Națională”.

Textul proiectului de act normativ este afişat şi poate fi consultat pe pagina de internet a MAI, www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională, precum şi la Centrul de Relaţii cu Publicul din Piaţa Revoluţiei nr. 1 A, sector 1, Bucureşti.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice calculat de la data publicării anunțului pe adresa de primire a eventualelor propuneri, sugestii sau opinii: dgj_transparenta@mai.gov.ro).

DIRECȚIA INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

În continuare, întrebările trimise către MAI:

Referitor la comunicatul nr. 1/14.01.2020,vă rog ca, în temeiul Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, vă rog să aveți amabilitatea de a-mi răspunde la următoarele întrebări:

  1. De ce era necesar să fie schimbate actualele documente de identitate românești? Ce elemente de securitate le lipsesc?

 

  1. Potrivit art 11 al Regulamentului (UE) 2019/1157 „ Prezentul regulament nu impune statelor membre să introducă cărți de identitate sau documente de ședere în cazul în care acestea nu sunt prevăzute în dreptul lor intern, și nici nu afectează competența statelor membre de a elibera, în temeiul dreptului intern, alte documente de ședere care să fie în afara domeniului de aplicare al dreptului Uniunii, de exemplu permise de ședere eliberate pentru toți rezidenții de pe teritoriu, indiferent de cetățenia acestora”. Dar, în comunicatul emis ieri, se precizează că „România este obligată să emită acte electronice de identitate”. De ce, cine și cum o obligă?

 

  1. Există deja „tehnologii de fabricație avansate, a unor elemente grafice de securitate, a unor inserturi de materiale de securitate şi, nu în ultimul rând, prin protecția IT oferită de mediile de stocare electronice” sau ar urma să fie achiziționate? Dacă da, când au fost cumpărate, dacă nu când urmează să se întâmple acest lucru, care este procedura de achiziție și prețul de cost (cel puțin estimat), în dotarea cui ar urma să intre?

 

  1. Având în vedere că actele electronice de identitate se vor elibera începând cu vârsta de 12 ani, înseamnă că din august 2021 scade vârsta de la care se eliberează cartea de identitate sau e valabil doar în cazul celei electronice?

 

  1. Există un motiv pentru care documentele vor fi produse de Imprimeria Națională? Când și cum s-a făcut selecția? Care vor fi costurile de producție?

 

  1. Care va fi prețul de cost al documentelor pentru populație și care este procedura de obținere?

 

  1. În comunicatul dumneavoastră se mai precizează că „Nu în ultimul rând, pentru cei care nu doresc, din orice motiv, o carte electronică de identitate, va exista opțiunea de a solicita eliberarea unei cărți de identitate simple; aceasta nu va conține elemente sau date electronice, dar va prezenta un grad ridicat de securitate”. Ținând seama de această posibilitate și de faptul că, totuși, majoritatea românilor încă trăiesc și lucrează în România de ce mai este necesară producerea documentelor electronice?

Orice alte informații suplimentare sunt bine venite.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.